onsdag 9 augusti 2017

Urvalsprov i Borås

I våras blev jag utexaminerad klädsömmare och student. Då var det också dags att fundera ut vad jag ville göra efter det. Jag var säker på att jag ville fortsätta studera och att det skulle vara en kreativ bransch. En av skolorna jag sökte till var Textilhögskolan i Borås, Sverige. Idag tänkte jag berätta om när jag i våras var dit på urvalsprov.

Jag sökte till deras modelinje. Skolan överlag har väldigt många sökanden per år, även från utlandet och det är jättesvårt att komma in dit. Så det gällde att prestera p.g.a den hårda konkurrensen. Första delen av urvalsprovet bestod av fem portfolio uppgifter (om ni vill läsa dem hittar ni dem HÄR) varav fyra skulle skickas in till skolan med posten. Sammanlagt skickade jag in elva pannåer i storlek A3. Det var avancerade uppgifter som tog mycket tid att göra. Tack vare mina kunskaper från klädsömmarutbildningen var uppgifterna ändå inte helt främmande. 

Efter att ha skickat in uppgifterna var det bara att vänta på bedömningen. Utgående från portfolion plockade de bort såna som inte hade vad som krävdes. Jag hade turen att bli kallad till urvalsprov vid Textilskolan i Borås. Så det var bara att boka flyg och packa ner två tidigare kreationer, saxar, nålar och andra sytillbehör. 

Jag hade med mig min kära mor som stöd på resan, vilket var skönt. Vi flög ner en dag på förhand för att hinna se lite av staden och för att vara säkra på att mina sytillbehör som jag checkat in skulle komma med (har tidigare haft problem med borttappat bagage).

Alltså wow vad Borås är vackert! Vi checkade in på hotellet, strosade runt på gatorna, besökte Textilhögskolan och Textilmuseet. Allt var i full blom och vi hade värsta sommarvärmen när vi var där (annars sägs Borås vara en väldigt regnig stad).

Följande dag bestod av urvalsprov för min del. Vi samlades i ett rum lite före nio på morgonen och urvalsprovet skulle pågå till fem på eftermiddagen. På plats fick vi vår uppgift, som var att vi skulle designa en blus, ögonmåtta upp ett mönster och sy upp en toilé (alltså en provmodell i lakanstyg). Så det var lite som att vara med i Tv-programmet Project Runway. Sedan skulle vi också under dagens gång vara på en intervju. Det var verkligen vinna eller försvinna som gällde.

Tyvärr kom jag långt ner på reservlistan, men jag är glad att jag fick komma på urvalsprov, det är det ju inte alla som får. Och jag har inte gett upp min dröm, vem vet, jag kanske söker igen i framtiden. 

Så för mig blir det inte modestudier till hösten, utan inredningsdesign vid Novia. Det känns rätt så skönt att inte behöva flytta så långt bort första gången. Och jag är jättetaggad på att börja studera inredningsdesign!   








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar